Surah Al-Falaq (سورة الفلق) adalah surah ke-113 dalam
Al-Qur’an. Ia mengandungi 5 ayatdan tergolong surah Makkiyah yang
diturunkan selepas Surah Al-Fiil. Nama Al-Falaq diambil dari kata ‘Falaq’ yang
terdapat pada hujung ayat pertama surah ini yang bermaksud‘seluruh makhluk’ atau sebahagian
ahli tafsir berpendapat ‘waktu subuh’.
Kisah Penurunan Surah Al-Falaq
Dalam riwayat Al-Baihaqi, diceritakan bahawa surah
Al-Falaq dan An-Naas diturunkan pada masa Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallam disihir oleh seorang Yahudi yang bernama Labid bin al-A’sham dengan
sebelas simpulan tali, dimana setiap kali dibacakan satu demi satu ayat-ayat
dari kedua surah tersebut, maka terlepaslah simpulan itu satu persatu. Kisah
tentang disihirnya Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam ini sendiri terdapat dalam
Shahih Al-Bukhari.
Menurut Abdullah Yusuf Ali pula, pada waktu zaman
kenabian Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam, terdapat seorang bomoh
perempuan yang mengenakan sihir hitam ke atas musuhnya menggunakan sihir pada
simpulan. Dengan itu, Allah SWT menurunkan surah ini sebagai perlindungan
daripada sihir tersebut.
Al-Imam Muhammad Abduh berkata: Dalam masalah ini,
terdapat lebih banyak hadis yang menerangkan bahawa Rasulullah shallallahu
‘alaihi wasallam pernah disihir oleh Labid Ibn al-A’sam. Sihir itu telah
berjaya mempengaruhi (meresapi) diri Baginda shallallahu ‘alaihi wasallam,
sehingga mengkhayalkan Baginda dan menyebabkan Baginda seolah-olah melakukan
sesuatu padahal baginda tidak melakukannya, atau baginda seperti mendatangi
sesuatu, sedangkan Baginda shallallahu ‘alaihi wasallam tidak mendatanginya.
Kemudian, Allah SWT menjelaskan kepadanya hal itu,
seterusnya bahan sihir itu dikeluarkan daripada sebuah perigi. Setelah itu
barulah Baginda shallallahu ‘alaihi wasallam sembuh daripada penderitaannya dan
diturunkan surah ini.
Keistimewaan Surah Al-Falaq
1. Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi
wasallam, bersabda: “Apakah engkau tidak melihat ayat-ayat yang
diturunkan malam ini yang belum pernah ada bandingannya. Ayat-ayat itu ialah ‘Qul
A’uzdu Birabbil Falaq’ (Al-Falaq) dan ‘Qul A’udzu Birabbin Naas’ (An-Nas).” (HR
Muslim r.a.)
2. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam
bersabda: “Bacalah ‘Qul A’uzdu Birabbil Falaq’ (Al-Falaq) kerana
kamu tidak dapat membaca mana-mana surah yang amat dicintai Allah SWT dan
sangat cepat diterima Allah SWT, seperti surah ini. Maka semana mampu kamu
janganlah kamu tinggalkannya.”
3. Disebut pada riwayat lain, Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Kamu tidak dapat membaca
apa-apa yang sangat pantas sampai kepada Allah SWT seperti ‘Qul A’udzu Birabbil
Falaq’ (Al-Falaq).”
Tafsir Surah Al-Falaq (Ayat 1-5) Terjemahan
Ayat 1 : Katakanlah: Aku berlindung kepada Tuhan yang
menguasai subuh/makhluk.
Surah ini dimulakan dengan ‘Qul’ yang
membawa maksud ‘katakanlah’ kerana Allah telah perintahkan
Rasul-Nya berkata demikian.
‘Falaq’ pula adalah cahaya ‘waktu
Subuh’ atau ‘seluruh makhluk’. Kedua-dua pengertian
ini sesuai dengan ayat-ayat Surah Al-Falaq yang seterusnya.
Sayid Qutub berpendapat boleh dipakai sama ada
dengan pengertian: ‘Aku mohon perlindungan pada Tuhan yang menjadi
waktu pagi yang memberi keamanan dengan cahaya siang dari segala kejahatan yang
sulit dan tersembunyi.’ atau menggunakan pengertian; ‘Aku mohon
perlindungan pada Tuhan yang memelihara seluruh makhluk yang memberi keamanan
dari segala kejahatan makhluk.’
Berkenaan dengan ayat ini, ia adalah semua
kejahatan yang diciptakan seperti Iblis dan keturunannya. Setiap makhluk di
dunia mempunyai kebaikan dan kejahatan masing-masing. Menjadi lumrah kepada
menusia sukakan kebaikan dan bencikan keburukan.
Perlindungan yang perlu kita pohonkan di sini ialah
dipelihara daripada kejahatan agar hanya kebaikannya sahaja yang tinggal. Hanya
Allah mampu menapis unsur-unsur jahat daripada terus menganiaya umat manusia
yang bergantung harap kepadaNya.
Al-Maraghi mentafsirkan: “Aku berlindung,
memohon pelindung kepada zat yang menjadi Tuhan semua makhluk, pencipta segala
yang ada dari segala penyakit dan keburukan yang menimpaku antara salah satu
makhluk daripada makhluk-makhluk seluruhnya.”
Ayat 3 : Dan dari kejahatan malam apabila telah
gelap-gelita.
Maksud ayat ini pula adalah ‘matahari
apabila tenggelam’ atau ‘malam yang berlabuh’, kerana
pada waktu itulah keluarnya binatang buas dan serangga juga berkeliarannya para
penjahat. Iaitu daripada kegelapan malam ketika malam itu datang dan menutup
segala sesuatu dengan kegelapannya.
Waktu malam yang gelap-gelita itu mengerikan dan
menimbulkan ketakutan kerana kegelapan malam menjadi tempat berlindung bagi
orang jahat ketika bermaksud jahat dan kegelapan malam menolong bagi musuh.
Juga apabila malam mula menyelubungi, pelbagai
bentuk kejahatan bisa mengganggu manusia. Serangan binatang buas, gangguan ahli
sihir, dianiaya dukun, perompak dan tergeraknya nafsu syahwat atas perkara yang
jijik adalah sebahagian daripada bentuk kejahatan yang mungkin berlaku. Ini
kerana, kegelapan malam mendorong syaitan untuk mempergiat usaha menggugat iman
manusia yang sudah sedia goyah.
Ayat 4 : Dan daripada kejahatan wanita-wanita tukang sihir
yang menghembus pada simpulan-simpulan.
Ketaksuban masyarakat kepada makhluk halus (jin,
hantu dan seumpamanya) menyebabkan keimanan mereka terpesong lalu percaya
bahawa kuasa itu mampu memberikan mereka “sesuatu”. Sedang pada hakikatnya,
ilmu sihir tidak lebih sekadar menipu pancaindera manusia agar timbul perasaan
takut atau mungkin berharap. Sekiranya gejala ini tidak dibendung, maka manusia
semakin hampir dengan melakukan maksiat terbesar di atas muka bumi iaitu syirik
pada Allah SWT… Na’uzubillah minzalik.
Ayat 5 : Dan daripada kejahatan pendengki bila ia dengki.
Sifat dengki, suatu yang negatif dan sering timbul
apabila seseorang merasakan dirinya kurang daripada individu yang lain. Ia
boleh mengundang gejala yang lebih besar kerana si pendengki mungkin akan
berbuat apa sahaja agar kelebihan tadi ditarik balik daripada pemilik asal
tidak kira dengan apa kaedah sekalipun. Atau, ia mungkin sekadar menimbulkan
rasa cemburu. Walau apa sekalipun, dengki harus dibuang atau mungkin kita boleh
melatih diri untuk melakukan tindak balas positif atas sikap ini. Sifat dengki
seharusnya dijadikan pemangkin ke arah mempergiat usaha supaya menjadi insan
yang lebih baik.
Wallahu A’lam bishowab