Setelah mengetahui akan Waktu-Waktu Yang
Dilarang untuk mengerjakan solat (di sini),
tentu sekali antum ingin mengetahui dan mendapatkan penjelasan akan sebab musabab
larangan itu diadakan. Sebahagian umat Islam kurang memahami aspek waktu yang
dilarang solat dan sebab larangannya. Maka ramailah yang melakukan solat2
sunat pada kelima2 waktu larangan tersebut dan banyaklah kesalahan
dilakukan sehingga berleluasa kesilapannya sehingga melanggar syariat Islam.
(A)Penjelasan Berhubung Larangan
Waktu Solat
Berhubung dengan persoalan
sebab-sebab larangan tersebut, telah dijelaskan oleh ‘Amr bin ‘Abasah bahawa
dia pernah berkata kepada Rasulullah s.a.w, “Beritahulah kepadaku mengenai
solat?” Lalu baginda s.a.w menjawab : “Kerjakanlah solat Subuh, kemudian
berhentilah dari solat sehingga matahari terbit sehingga ia naik. Sesungguhnya
pada ketika matahari terbit, matahari itu terbit di antara dua tanduk syaitan
dan pada ketika itu orang-orang kafir sujud kepadanya. Kerjakanlah solat kerana
sesungguhnya solat itu disaksi dan dihadiri (Malaikat) sampai bayang-bayang
tombak semakin pendek. Kemudian berhenti dari solat pada ketika itu (sewaktu
matahari tegak di atas kepala) kerana Neraka Jahannam sedang dipanaskan. Jika
bayangan sudah nampak kembali, dirikanlah solat kerana sesungguhnya solat itu
disaksi dan dihadiri (Malaikat) sehingga engkau mengerjakan solat
Asar. Berhentilah dari solat sehingga matahari terbenam kerana
sesungguhnya matahari itu terbenam di antara dua tanduk syaitan dan pada ketika
itu, orang-orang kafir sujud kepadanya.”
(B)Hikmah Larangan Solat Pada
Waktu-Waktu Berkenaan
Rahsia larangan mendirikan solat
oleh syarak pada waktu-waktu berkenaan mempunyai hikmat yang
tersendiri. terutamanya bagi mengelak daripada menyerupai penganut agama
lain. Waktu ketika matahari terbit
itulah, orang2 kafir beribadat menyembahnya.
(01)Menyerupai Para Penyembah
Matahari
Di antara jenis ibadat di kalangan
manusia kufur kepada Allah s.w.t ialah
ibadat menyembah matahari.
Ibadat tersebut dilakukan ketika matahari naik di awal pagi, ketika tengah hari
matahari gelincir (zawal)
dan ketika matahari jatuh ketika senja. Justeru jika umat Islam mendirikan
solat ketika tersebut, ia dianggap menyerupai ibadat para penyembah matahari,
kecuali solat qadha
dan solat yang bersebab.
(02)Menyerupai Orang Kafir Menyembah
Syaitan
Kita dikehendaki untuk memelihara
waktu ketika beribadah dan syariat Islam melarang kita menyerupai orang kafir
dalam beribadah. Oleh itu, ummat Islam dilarang melakukan solat sunat ketika
matahari sedang terbit dan sedang terbenam. Ini disebabkan ketika matahari
terbit dan tenggelam, ia berada di antara kedua-dua tanduk syaitan. Maksudnya, pada
saat itu orang kafir menyembah matahari dan syaitan bersama mereka. Perkara ini
ada dijelaskan di dalam hadis-hadis Nabi s.a.w antaranya hadis daripada
Abdullah ash-Shunabiji bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: “Ketika matahari terbit
akan disertai oleh syaitan. Jika matahari telah naik, maka syaitan akan
meninggalkannya. Apabila matahari tepat berada di tengah (waktu Istiwa)
maka syaitan akan menyertainya, tetapi jika matahari telah gelincir, maka syaitan akan menjauhinya.
Apabila matahari hampir terbenam pula, maka syaitan akan menyertainya dan jika
matahari telah terbenam, maka syaitan akan menjauhinya.
Di waktu-waktu itulah Rasulullah s.a.w melarang seseorang
mengerjakan solat.” (Hadis riwayat An-Nasaie)
(03)Neraka Jahannam Sedang
Dinyalakan
Syariat Islam juga melarang kita
melakukan solat sunat ketika matahari di tengah-tengah langit kerana waktu itu
neraka Jahannam sedang marak dinyalakan. Disebabkan hari Jumaat
merupakan penghulu hari
dan hari perayaan mingguan ummat Islam, maka neraka Jahanam tidak dinyalakan.
Dengan itu, syariat Islam membolehkan kita untuk mengerjakan solat sunat di
waktu tersebut. Rasulullah s.a.w bersabda: “Maka sesungguhnya
neraka Jahannam dinyalakan pada waktu tengah hari (iaitu ketika matahari berada
tepat di tengah-tengah langit).” (Hadis riwayat An-Nasaie). Satu riwayat
lagi: “Nabi s.a.w tidak suka mengerjakan solat sunat pada waktu tengah hari
kecuali pada hari Jumaat dan Baginda s.a.w bersabda: “Sesungguhnya neraka
Jahanam sedang dinyalakan pada waktu itu, kecuali hari Jumaat.”
Abu Daud menyatakan bahawa hadis
kedua ini adalah Hadis Mursal, kerana di dalamnya terdapat Laits ibn Abu
Sulaim, sedangkan dia seorang yang dhaif. Namun hadis ini dikuatkan oleh
perbuatan sahabat Nabi s.a.w di mana mereka pernah mengerjakan solat sunat di waktu tengah
hari pada hari Jumaat
dan Nabi s.a.w menganjurkan supaya
segera datang menghadiri solat Jumaat
dan mendirikan solat sunat hingga imam naik ke atas mimbar tanpa ada
pengecualian.
(C)Keistimewaan Kota Makkah
Waktu-waktu
larangan solat ini sekaligus mengandungi anjuran supaya kita dapat
memelihara waktu yang diberkati untuk melaksanakan solat sunat. Jika diteliti
melalui perbahasan tentang waktu larangan solat sunat di atas,
larangan itu tertakluk kepada semua tempat di muka bumi ini kecuali di Makkah.
kerana keistimewaan Kota Makkah
yang tidak dimiliki di tempat lain. Kemurnian Islam amat nyata pada pandangan
masyarakat umum, antara cara hidup orang yang berlandaskan iman kerana beramal
dengan syari’at Islam, dengan golongan yang mencabar syari’at Allah s.w.t . Sesungguhnya
Islam mengajar umatnya supaya beribadat dengan caranya sendiri, seperti yang
ditegaskan oleh al-Quran dan sunnah Rasulullah s.a.w. Tidak meniru atau
menyerupai ibadat agama lain termasuk penyembah matahari.
Dengan cara demikian jelaslah perbezaan antara peribadi atau cara hidup orang
Islam yang beriman, dengan golongan kafir yang lain.
Wallahu A’lam Bish Shawab
(Hanya Allah Maha Mengetahui apa
yang benar)