Dalam Mazhab Syafi’ie,
terdapat empat kategori
waktu solat. Menurutnya lagi solat di awal waktu adalah yang terbaik
dan diikuti dengan ‘Waktu Ihktiyar’. Adapun menurut mazhab Syafi’ie, ‘Waktu
Ihktiyar’ bukanlah bermaksud waktu pilihan secara mutlak atau
secara keseluruhan, tetapi waktu pilihan yang terbaik berbanding waktu
berikutnya iaitu ‘Waktu Jawaz’ (waktu harus). Waktu pilihan secara
keseluruhan ialah selagi belum terbit fajar (masuk waktu subuh).
Secara ringkasnya dalam Mazhab Syafi’ie,
keseluruhan waktu solat yang terbahagi kepada empat tersebut ialah;
Pertama; Waktu Terbaik, iaitu
di awal waktu.
Kedua; Waktu Ikhtiyar, iaitu
hingga sepertiga waktu.
Ketiga; Waktu Jawaz (harus),
iaitu hingga sebelum tamatnya waktu (sebelum masuk waktu solat yang lain
kecuali subuh di mana waktu tamatnya ialah sebelum terbit matahari).
Keempat; Waktu Hurmah (waktu
haram), iaitu menangguh solat hingga ke saat terlalu hujung waktu di mana waktu
yang masih tinggal tidak cukup untuk menyempurnakan keseluruhan rakaat solat.
Solat jika sempat ditunaikan di dalam waktu sekurang-kurangnya satu rakaat maka
ia dikira tunai secara keseluruhannya (sekalipun rakaat selebihnya dilakukan
setelah habis waktu). Jika tidak sempat satu rakaat maka keseluruhanya dikira qadha’.
Permasalahan
(01)Seseorang yang tertidur pada
waktu Isyak atau menangguhkan solatnya kerana mahu tidur dahulu sehinggalah
terjaga selepas pertengahan malam (selepas tamatnya waktu al-Ikhtiyariy)
dalam pukul 1 atau 3 pagi atau jam 5.30 pagi, iaitu ketika hampir Subuh,
kemudian baru bangun menunaikan solat Isyak. Kedudukan solatnya adalah sah dan
boleh diterima kerana dia telah menunaikan solat itu di dalam waktunya walaupun
makruh dan dia dikira berdosa kerana melewatkan solat Isyak sehingga masuk
waktu dharurah. Dalam hal ini Rasulullah s.a.w membenci tidur
sebelum Isyak dan Abu Barzah Al-Aslami radhiyallahu ‘anhu berkata: “Adalah
Rasulullah ﷺ menyenangi mengakhirkan Solat Isyak. Dan Baginda membenci
tidur sebelum Solat Isyak …”(Hadis Riwayat Ibnu Majah r.a.)
(02)Sekiranya seseorang itu terjaga sewaktu telah hampir pada
solat seterusnya, dia boleh meneruskan solatnya dan jika boleh dapat 1 rakaat
dalam waktu tersebut, solatnya adalah dan sah diterima. Jika tertidur samada
dengan sengaja atau tidak, seseorang itu hendaklah segera mengqadhakan solat
fardhunya selepas terbangun dari tidur walaupun waktu terbangun itu telah
melepasi dari waktu solat berkenaan ataupun telah masuk waktu solat yang lain.
InsyaAllah solatnya akan diterima.
Rasulullah
s.a.w bersabda :
“Tidaklah tertidur itu (dianggap)
kelalaian. Kelalaian ialah bagi orang yang tidak menunaikan solat (dengan
sengaja) hingga masuk waktu solat yang lain.” (Hadis Riwayat Imam Muslim).
Wallahu A’lam Bish Shawab
(Hanya Allah Maha Mengetahui apa
yang benar)