Bersugi,
bersiwak, miswaak atau siwak (Bahasa Arab: سواك)
adalah suatu perbuatan bagi membersihkan mulut dan gigi.
Dari
Syaidatina Aisyah r.ha.: “Sesungguhnya Rasulullah s.a.w telah bersabda
: “Bersugi itu membersihkan mulut dan mendapat redha dari Tuhannya.” (Hadis
Riwayat Ahmad dan Al Baihaqi )
Dari
Abu Hurairah r.a., Rasulullah s.a.w telah bersabda : “Kalau tidaklah akan
menyusahkan umatku akan aku suruh mereka bersugi pada tiap-tiap waktu ketika
berwuduk.” ( Riwayat Ahmad )
Adalah
sunat bersugi pada bila-bila masa tetapi masa yang paling dituntut ialah
setelah bangun dari tidur, ketika hendak mendirikan solat, ketika hendak
membaca Al-Quran, selepas makan dan ketika berubah bau mulut. Bagi orang yang
berpuasa tak kira sama ada puasa fardu (Ramadhan) atau puasa
sunat adalah makruh selepas gelincir matahari, iaitu selepas masuk waktu Zuhur.
Dari
Abu Hurairah r.a.h. dari Nabi SAW; “Sesungguhnya bau mulut orang yang
berpuasa itu disisi Allah SWT itu lebih harum daripada kasturi.” (Riwayat Muslim)
Manakala
pada pendapat Imam Nawawi r.a.h bahawa tidak makruh bersugi bagi orang yang
berpuasa sama ada telah gelincir matahari atau belum gelincir matahari.
Daripada
‘Amir bin Rabi’ah, beliau berkata: “Aku melihat Rasulullah bersugi
sedangkan beliau berpuasa.” (Riwayat Ahmad, at-Tirmizi, Abu Daud dll).
Alat
Untuk Bersugi
Alat
untuk bersugi ialah tiap-tiap sesuatu yang suci dan kesat seperti :-
Berus
gigi, kayu arak (siwak), rotan, manggar kelapa dan lain-lain.
Cara Bersugi
Bersugi
termasuk dari bersuci.Cara perlaksanaan bersugi hendaklah dengan
tangan kanan dan dimulakan dengan menggosok bahagian kanan gigi, setelah itu
bahagian yang kiri. Seterusnya dilakukan atas langit-langit mulut dengan
perlahan-lahan serta ke atas gusi dan gigi. Sebahagian ulama berpendapat bahawa
yang lebih afdal adalah dengan tangan kanan. Kerana bersiwak adalah sunnah Nabi
SAW, dan sunnah adalah ketaatan kepada Allah SWT, dan ketaatan kepada Allah U
tidak layak dilaksanakan dengan yang kiri.
Hal
ini sesuai dengan hadis ‘Aisyah: “Adalah menyenangkan Rasulullah untuk
memulakan dengan yang kanan ketika memakai sendal, menyikat rambut, ketika
bersuci, dan dalam semua keadaan”. (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)
Fadhilat Bersugi
Di
antara sebab-sebab solat orang yang bersugi itu lebih afdhal dan lebih besar
fadhilatnya kerana ia akan mendatangkan lebih khusyuk solatnya serta dapat
memelihara pergaulan yang baik di dalam jemaahnya semasa solat dengan bau mulut
yang bersih dan harum serta cahaya gigi yang segar.
Para
ulama menegaskan bahawa bersugi itu mempunyai tujuh puluh faedah. Antara faedah
dan kelebihannya ialah:
Mendapat
keredhaan Allah Subhanahu wa Ta‘ala.
Membersihkan
dan mengharumkan bau mulut.
Menggandakan
pahala amal ibadat.
Menggembirakan
malaikat.
Mensucikan
hati.
Menguatkan
hafalan.
Meningkatkan
kecerdikan.
Dapat
mencerahkan mata.
Melambatkan
tumbuh uban.
Mencegah
gigi berlubang
Menolong
menguatkan gusi.
Memutihkan
dan menguatkan gigi.
Memperlancarkan
saluran pernafasan.
Membantu
melancarkan sistem pencernaan.
Membetulkan
atau meluruskan tulang belakang.
Melancarkan
kefasihan atau kepetahan pertuturan.
Dapat
mengucapkan Syahadah tatkala hampir ajal.
Sekiranya
tidak dapat bersugi pada tiap-tiap waktu yang dituntut, hendaklah ia bersugi
sekali dalam sehari.
Diriwayatkan
daripada Abu Hurairah RadhiAllahu ‘anhu, bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: “Jika
tidak mendatangkan kesusahan ke atas umatku atau ke atas manusia nescaya aku
menyuruh mereka bersiwak pada setiap kali hendak solat.” (Hadits
riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Rasulullah
s.w.a bersabda:: “Dua rakaat solat dengan bersugi itu
terlebih baik pahalanya daripada tujuh puluh rakaat solat dengan
tidak bersugi.” (Riwayat Muslim)
Penutup
Bersugi
sentiasa digalakkan tanpa mengira samada puasa ataupun tidak. Adapun galakan
bersugi bagi setiap waktu solat yang diriwayatkan dalam hadis yang sahih adalah asas dalam
amalan muslim.
Rasulullah
s.a.w dalam hadis sahih yang lain menyatakan tujuan bersugi dengan menyebut: “Bersugi
itu membersihkan mulut dan menjadikan Tuhan redha.”(Riwayat Ahmad,
an-Nasai, Ibn Hibban dll).
Justeru
itu, jadikanlah puasa itu menzahirkan keindahan pekerti dalam perkataan dan
perbuatan yang mengeratkan hubungan baik sesama masyarakat. Oleh itu jangan
jadikan bau mulut kita menimbulkan keresahan orang lain terhadap mereka yang
berpuasa. Berpuasa dan bersugilah!
Wallahu
A’lam Bish Shawab
(Hanya
Allah Maha Mengetahui apa yang benar)